FIFA20 ile Eklenen Yeni Oyun Mekanikleri ve Tüm Detaylar

FIFA 20, 27 Eylül tarihinde oyuncular ile buluşacak. Bu yıl oyunda önceki senelere nazaran pek çok yenilik bulunuyor. Özellikle EA, FIFA 20‘yi her ne kadar yeni oyun modu Volta ile daha çok öne çıkarsa da yapılan değişiklikler bununla sınırlı kalmıyor. Hatta değişen oyun mekaniklerinin yanında Volta modu için sadece küçük bir eklenti bile diyebiliriz. Tek tek hangi mekaniklerin nasıl değiştiğine FIFA‘nın yayınladığı rehber üzerinden bakalım:

1’e 1 Pozisyonlar

FIFA 20’de vurgulanan temel oynanış unsurları arasında bire bir pozisyonlar yer alıyor. Gerçek hayattaki futbolda bu tür pozisyonlarda heyecan verici anlar yaşanabiliyor, EA de bu pozisyonları biraz daha öne çıkarmak istemiş.

Pozisyon alma sisteminin yeniden yapılandırılması nedeniyle oyuncular FIFA 20’de bire bir mücadeleleri sahanın her yerinde daha sık yaşayacak. Hem dribling yapan oyuncu hem de defans oyuncusu, oyunu okumak ve becerilerini sergilemek için her zamankinden daha fazla zamana ve alana sahip olacak. Defansı geçmek isteyen bir kanat oyuncusu ya da tehlikeli bir santrfora yaklaşacak bir defansif orta saha oyuncusu gibi aktörlerin yer alacağı bu gibi anlar, dengeli giden bir maçta fark yaratabilecek.

Öte yandan, FIFA 20’de yalnızca rakibinize karşılık vermek yerine oyunu okumanızı ve öngörüde bulunabilmenizi sağlayan bir oynanış oluşturulmak hedefleniyor. Zira futbolda strateji ve genel anlayış kilit öneme sahiptir.

EA ekibi de bu anları yaratmak için dört temel unsura odaklanıyor: alan, hareket, oyun akışı ve araçlar.

FIFA20 Alan ve Hareket Sistemi

  • Alan ve Hareket: Ekip, yapay zeka pozisyon alma sistemini yeniden yapılandırarak kullanıcı kontrollü eylemleri öne çıkarmış. Sahadaki oyuncular artık her zamankinden daha gerçekçi davranışlar sergileyerek her pozisyonda mesafelerini ayarlayacak ve gereken tepkileri verecek. Gereksiz oyuncu hareketlerini törpülemek, dahası maçın tansiyonunu geliştirmek için oyuncular artık mevkilerini ve pozisyonlarını korumaya çalıştıkları sırada rakiplerine direkt koşmak yerine, bir sonraki hareketlerini öngörmeyi deneyecek. Oyuncular fırsat buldukları zaman koşu yapacak ve destek götürecek.
  • Oyun Akışı: Oyunla ilgili diğer bir hedef ise topsuz oyunu daha yavaş ve bütünsel, toplu oyunu ise tepki süresi çok hızlı ve seri yapmak olmuş. Oyuncuların pozisyonları okumak ve bir sonraki hamlelerini planlamak için daha fazla zamanı olacak ve taktiksel savunma daha önemli olacak. Ancak oyuncular aynı zamanda öncekinden daha yüksek tepki süresi hızına ve sürate sahip olacakları için patlayıcı koşuları ve ani hamleleri daha rahat yapabilecekler.
  • Araçlar: EA‘in ana amacı bire bir pozisyonları yaratmaktı. Bundan sonraki gayeleri ise iki tarafa da bu hamlelerle başa çıkabilecek araçlar sunmak. Yeni araçlardan bazıları şöyle:
    1. Yeni Slalom Dribling
    2. Kontrollü Müdahale
    3. Çevik Yakın Markaj Sistemi
    4. Yeni komutlar:
      • Kaldırarak Yerden Pas:  X+X / A + A
      • Kaldırarak Yerden Ara Pas: △+△ / Y + Y
      • Sert Aşırtma Ara Pas: L1 +R1 +  / LB + RB + Y
      • Yavaş Dribling: L2 + R2 + LS / LT + RT + LS
      • Planlı Dokunuş: R1 + RS Yön (Basılı Tut) / RB + RS Yön (Basılı Tut)
      • Slalom Dribling: L1 +LS / LB + LS
      • Slalom Dribling (yüzü dönük açıya kilitli): L1 + R1 + LS / LB + RB + LS
      • Kaleci Orta Kesme:  / Y +  / Y (Basılı Tut)

Belirleyici Anlar

Yukarıda bahsettiğimiz gibi, EA heyecan verici anlar yaratma hedefine ulaşmak için oyunculara bu anlarda başarılı olabilecek araçlar sağlaması gerekiyordu.

FIFA20 Belirleyici Anlar

En büyük geliştirmelerden biri de oyunun tepki süresini her zamankinden daha hızlı yapmak olmuş. Bu anlamda artık oyuncular; pas, şut ve top saklama sırasında bastıkları düğmeyi son saniyede değiştirebilmelerini sağlayan yeni bir sisteme sahip. Önceki yıllarda basılan düğmeyi değiştirmek oyuncuların eylemlerini etkilemezken, FIFA20 kontrol cihazı için artırılmış uygunluk ve kullanıcı hareketleri için hızlı tepki süresi sunuyor.

Öte yandan FIFA19’daki Aktif Temas Sistemi de zenginleştirilmiş. Oyuncular topu saklamaya çalışırken hızlarını ve çevikliklerini koruyabilecek. Bu sistem aynı zamanda topla birlikte dönülen yönü, ilk kontrolü ve teması geliştiriyor. Daha akıcı eylemlerle devam etmeyi sağlıyor.

Oyuncular parmak uçlarında şu araçlara sahip olacak:

    • Slalom Dribling: Slalom çok çevik ve hızlı tepki süresine sahip bir şekilde gerçekleştiriliyor. L1/LB’ye basılı tutarak kullanılan bu mekanik, oyunculara hareketlerinde daha keskin kontroller sunuyor. Bu sayede oyuncular, aniden yön değiştirme veya rakibi üzerine çekip hızlanarak geçme gibi birçok yaratıcı yolla dribling yapabiliyor. Ekip bu mekaniğin farklı bir türünü de oluşturarak; oyuncuların varsayılan şekilde kaleye dönük slalom yapmak yerine, yüzlerini dönük oldukları açıya kilitlenerek slalom yapabilmelerini sağlıyor. Bu teknik daha da fazla kontrol ve keskinlik sağlıyor.
      • Slalom Dribling İçin L1/LB
      • Slalom Dribling İçin L1+R1/LB+RB (yüzü dönük açıya kilitli)

      FIFA20 Slalom Dribling

    • Kontrollü Müdahale: Müdahalede bulunmaya çalışan defans oyuncusunun, çoğu zaman takımına en uygun durumu gözetmesini sağlayarak manuel müdahalelerin avantajını artıran yeni bir sistem. Defans oyuncuları, bir müdahaleden sonra topu oyunda tutmak için müdahaleleri takım arkadaşlarına doğru yaparak, topu kontrol etmede daha başarılı olacak. Bu sistem, manuel savunmayı ödüllendirmek amacıyla, başarılı bir müdahaleden sonra forvetlerin topu kontrol etme sıklığını minimuma indiriyor ve defans oyuncusunun gücünü vurgulayarak müdahale kaynaklı tökezlemeleri geliştiriyor.
      • Ayakta Müdahale İçin / B veya Sert Müdahale İçin / B
      • Bu sistem, düğmeye basılır basılmaz gerçekleşen kayarak müdahalelerde bu kadar etkili olmayacak

      FIFA20 Kontrollü Müdahale

    • Planlı Dokunuş: FIFA 20’deki yeni mekanikle birlikte oyuncular, sıradaki şutlarının/paslarının daha isabetli ve keskin olmasını sağlamak için bu özel yeteneği kullanabilecek. Bu hareket, doğru şekilde yapıldığında çok güçlü olsa da alan ve zaman gerektirdiği için oyuncuyu hareket sırasında rakiplerine karşı zayıf duruma düşürebiliyor. Bu dokunuş aynı zamanda rakibi yanıltmak ve hareket yelpazeni genişletmek gibi yeni yaratıcı olasılıklara da imkan sunuyor
      • Sıradaki Şutu/Pası Planlamak İçin R1/RB + RS (bir yöne doğru)

FIFA20 Planlı Dokunuş

Top Fiziği

EA ekibi, oyuna daha fazla gerçekçilik katmak için top fiziğini yeniden tasarlamış. Dahası belirgin sekme, dönme ve gidiş yoluyla gerçek hayattaki futbol hareketlerini yansıtmak istemiş. Bu geliştirilmiş sistem, oyuncuya aynı zamanda farklı top türleriyle benzersiz fizik yapısı oluşturma imkanı sunuyor.

FIFA20 Top Fiziği

Ekibin beyanına göre yeni fizik sayesinde paslar daha gerçekçi bir his verecek, top daha iyi dönecek ve paslarda doğal bir kavis meydana gelecek. Oyuncular genellikle temas sonrası topun yerden sektiğini ve topun yere dokunduktan sonra hafifçe sekmeye devam ettiğini görecekler. Bu durum topun gidiş yönünü ve top saklama durumunu etkileyecek. Sert paslar ve kötü paslar, gidiş yönlerine doğru daha fazla sekerek pasın hatasını/zorluğunu yansıtacaklar. Saha aşınması da topun sekmesinde etkili olacak ve daha sert zeminlerde top daha çok sekerek daha düzensiz ve fazla miktarda yükselecek.

Şutların gidiş yönleri de yeni fizik sayesinde gelişecek. Oyuncular artık yükselen şut, topun altına girilerek şut, falsolu şut, ölü yaprak şutları ve daha ilginç falsolarla her zamankinden daha sık karşılaşacak. Bu şutlar, falso, güç, açık ve şutu çeken oyuncunun nitelikleri gibi durumlara bağlı olarak gerçekleşecek.

Duran Top Yenilemesi

Odaklandığımız bir diğer konu da duran topları yenilemekti. Serbest vuruşların öngörülemez ve istikrarsız olduğu yönünde çok sayıda geri bildirim alan ekip, bu sistemi FIFA 20’de yeniden tasarlamak için büyük çaba sarf etmiş.

FIFA20 Duran Top Yenilenmesi

Yeni serbest vuruş sistemi beş unsurdan oluşuyor: Hedef, Pozisyon, Güç, Dönme ve Zamanlama.

      • Hedef: Ekibin bu konudaki ilk adımı yeni bir hedef mekaniği oluşturmak olmuş. Hedefleme işlemi artık kalede gösterilen bir hedef göstergesiyle yapılıyor ve oyuncular kontrol cihazlarını kullanarak serbest vuruşlarının nereye gideceğini seçebiliyor.
      • Pozisyon: Sağ Çubuğu sola veya sağa ittirmek artık topun etrafında yavaşça adım atmak ve farklı başlangıç konumlarına hareket etmek yerine, oyuncuyu ön tanımlı pozisyonlara (Geniş, Normal, Düz) hareket ettiriyor. Her pozisyonun şut için belirli bir bonusu bulunuyor. Geniş, dönme miktarını artırıyor ve Düz ise ayağın dışıyla vurulan şutların daha fazla dönmesini sağlıyor. Normal ise ikisi arasında dengeli durumda.
      • Güç: Şut yüksekliğinin hedef göstergesiyle belirlenmesiyle birlikte şut gücü de artık şutun gidiş yolunu belirliyor. Düşük güçlü bir şut artık plase şuta yatkın olurken, yüksek güçlü bir şut da daha sert ve direkt bir biçimde yol alıyor. Kalenin altını hedefleme de sert şutları ön plana çıkararak oyuncuların topu barajın altından geçirebilmesini sağlıyor.
      • Dönme: Şutunuza güç verdikten sonra koşuya başlayıp, topa temas etmeden önce dönme miktarını artırabilirsiniz. Farklı dönme biçimleri uygulamak için Sağ Çubukla aşağıda gösterildiği gibi bazı hareketler yapmanız gerekiyor. Hareketin hızı ve isabeti, topa ne kadar dönme ekleneceğini belirler.

FIFA20 Taktiksel Serbest Vuruş

      • Zamanlama: Oyuncular yeni serbest vuruş sisteminde Zamanlamalı Bitiricilik mekaniğini kullanabilecek. Böylece topa tam temas edeceğiniz anda düğmeye basmayı deneyebileceksiniz. Başarılı olursanız şutun hata payı azalacak ve eklenen dönme miktarı artacak. Başarısız olursanız şutun hata payı büyük ölçüde artacak.

Penaltı vuruşları da serbest vuruşlardaki Hedef, Güç ve Zamanlama mekanikleriyle geliştirildi. Bu alandaki büyük fark ise başlangıç pozisyonunu düzenleyememek ve Sağ Çubukla dönme kontrolü yapamamak. Oyuncular, serbest vuruşların aksine vuruşlarının hedeflerini koşu boyunca değiştirebilecek ve son saniye kararları verebilecek.

EA yukarıda bahsettiklerimizin yanı sıra, hem serbest vuruşlardaki hem de penaltılardaki tüm vuruş animasyonlarını geliştirmiş. Ayrıca bazı yeni yıldız oyuncu koşuları ve animasyonları eklemiş. Oyuncu topluluğu ile yaptığı geri bildirim seanslarında gelen talep üzerine barajı öne çıkarma mekaniğini de kaldırmış. Ekip bu değişikliklerin, FIFA’daki duran topları daha ödüllendirici ve gerçekçi bir hale getirmek için yapıldığını belirtiyor.

Diğer Geliştirmeler

FIFA 20’nin oynanışında yukarıda bahsettiğimiz konuların yanı sıra başka geliştirmeler de yapıldı. Bazı yenilikler kolay göze çarpmasa bile sadece rakibinize tepki vermek yerine oyunu okumanızı ve öngörmenizi sağlama açısından katkı sağlayan özellikler içeriyorlar.

Bu geliştirmelerden bazıları şöyle:

      • Kaleci Orta Kesme/Y + △/Y basılı tutun, Kaleci gol çizgisinden penaltı noktasına doğru çıkarak gelen ortaları kesmeye çalışacak. Bu durum gelen ortaları kesmenize yardımcı olsa da kalecinin pozisyon dışında yakalanması gibi bir risk içeriyor.
      • Maçtaki hakemler: Hakemler artık “geçirgen” ve top ya da oyuncularla çarpışmıyorlar. Bu sayede maçları herhangi bir şekilde etkilemeyecekler.
      • Geliştirilmiş Engellemeler: Iskalanan engellemelerin miktarını azaltmak için geliştirmeler yapıldı ve yeni animasyonlar eklendi.
      • Topa Bağlı Oyuncu Seçme: Kontrol edilen oyuncusu değiştirmek için Sağ Çubuğu kullanırken uygulanabilen yeni bir değiştirme seçeneği. Oyuncular ayarlarını değiştirerek klasik Oyuncuya Bağlı seçme işlemi yerine Topa Bağlı seçme işlemi gerçekleştirebilir. Bu özellik, oyuncu seçerken görsel referans olarak topu kullanan oyunculara yardımcı olacak.
      • “Temassız Dribling” Kaldırıldı: Diğer mekaniklerle çakışmaması ve yeni Planlı Dokunuşa alan açması amacıyla kaldırıldı. Bu konu da ekip toplulukla gerçekleştirdiği geri bildirim seanslarındaki talepleri dikkate almış.
      • Pası Alana Erken Kilitlenme: Pas için eklenen yeni kontrol cihazı ayar seçeneği, Pası Alana erken veya geç (varsayılan) kilitlenme imkanı sunuyor. Erken kilitlenme, oyuncuların pas animasyonu başladıktan sonra pasın gittiği yeri etkilemeden sol çubuk yönünü değiştirebilmelerini sağlıyor. Geç kilitlenme ise oyunculara mümkün olduğunca uzun süre (topa vuruş anına yaklaşana kadar) karar verme penceresi sunuyor.
      • Santra Duyguları: Oyuncular geliştirilmiş işlevsellik ve animasyonlarla birlikte Santra’da duygularını ifade edebiliyor. Her yön, farklı bir duyguyu yansıtıyor:
        • Rakibe kızgın = RS Yukarı
        • Takıma kızgın = RS Aşağı
        • Rakibe güler yüzlü = RS Sola
        • Takıma güler yüzlü = RS Sağa
          (Kendinizi rakibe ifade etmeniz için kullanılan bu özelliğin oynanışa herhangi bir etkisi yoktur.)
      • 50/50 Müdahaleler: 50/50 müdahalelerle ilgili, özellikle de dribling sırasında tetiklenerek dribling halindeki oyuncunun kendisine müdahale yapıldığında ekstra avantaj sağlamasına neden olan sorunlar çözüldü.
      • Pas Kesme Desteği: “Pas Kesme Desteği” ayarını kapatmak artık yalnızca Kullanıcı Kontrolündeki oyuncuyu etkileyecek ve Yapay Zeka kontrolündeki oyuncuyu etkilemeyecek. Böylece kullanıcılar otomatik kesmelerde daha fazla kontrole sahip olacak.
      • Yeni Beceri Hareketleri: Yana Doğru Topuktan Topuğa, Vücut Çalımıyla İlerleme, Sürükleme ve Doğal Yetenek Ruleti yeni beceri hareketleri arasında yer alıyor. Topuk Hareketiyle Dönüş ve Geriye Sürükleyerek Sombrero ise yeni kombinasyon becerileri.
      • Yeni Gol Sevinçleri ve Animasyonlar: EA hem gerçek hayattaki anları yansıtan arşivi güncelliyor hem de oyunun genel görsel kalitesini yeniliyor. FIFA20’de öte yandan oyuncuların hareketlerini ve reaksiyonlarını daha iyi tasvir etmesi amaçlanmış.

FIFA20 Yeni Hareketler

 

FIFA20 çıkışını 27 Eylül 2019 tarihinde gerçekleştirecek. Merakla bekliyoruz.

Daha fazla bilgi için EA‘in offical sitesine buradan ulaşabilirsiniz.

İlginizi çekebilecek diğer yazılar: FIFA 20’nin Ön Sipariş Bonusları ve Tam Kılavuzu