Microsoft, Sony ve Nintendo Anlaşması Sonrası Lootbox Sistemine Gelen Değişiklikler

Aylardır oyun dünyasında, video oyunlarında yer alan ve satın alındığında oyuncuya söz konusu oyunla ilgili eşya veya kozmetik ürünü sağlayan kutular ile ilgili bir tartışma dönüyordu. Tartışmanın odağında, para ya da oyun içi birimler ile satılan bu kutuların, esasında birer kumar ögesi olduğu yönündeydi. Oyuncuya eşyadan çok eşyanın çıkma olasılığını satan bu kutular konusunda ortak kanı engellenmeleri yönündeydi. Zira oyuncu yaşı ortalaması düşük oyunlarda bu kutular kontrolsüz şekilde satılıyordu. İşte bu anlamda ilk adın, oyun dünyasının üç büyük şirketinden geldi. Nintendo, Sony ve Microsoft yayıncıların konsollarda serbest bırakma kutuları içeren tüm oyunlarda düşürme oranlarını açıklamasını gerektiren bir girişimi açıkladı.

Bu girişimin ilk adımları “Entertainment Software Association” yani Eğlence Yazılım Şirketleri Birliği tarafından atılmıştı. 5 Nisan 2019 tarihinde birliğin teknik politika danışmanı Michael Warnecke tarafından “video oyunu yağma kutuları ile ilgili sorunlar ve tüketiciyi korumak için atılacak adımları” amacıyla “The Federal Trade Commission” yani Federal Ticaret Komisyonu çalıştayının 7 Ağustos’ta toplanacağını duyurulmuştu.

Oyun şirketleri ortak bir karara imza attı

Dün, ABD’deki video oyunları endüstrisini temsil de eden ESA tarafından konuyla ilgili tam bir açıklama geldi. Başta Nintendo, Microsoft ve Sony olmak üzere oyun şirketlerinin oyun içi satılan kutular ile ilgili adım atacağı açıklandı. ESA’ya göre bir dizi yayıncı şirket ki; aralarında Activision, Blizzard, Bandai Namco, Bethesda, EA, Microsoft, Nintendo, Sony, Take-Two, Ubisoft da yer alıyor, satın alınan kutulardan elde edilecek oyun içi sanal eşyaların olasılığı bundan sonra açık bir şekilde ifade edilecek. Bu anlamda şirketler söz konusu olasılıkları oyuncuya açık ve net bir şekilde ifade etmeliler. En geç 2020 sonuna kadar eşya satılan tüm oyunlar bu sisteme geçiş yapacak. Ayrıca oyun şirketleri, gelecek yıl oyun içi satılan kutular ile ilgili yeni önlemlerin konuşulacağı yeni bir toplantı daha yapacak.

Şu anda, ESA tarafından bugün açıklanan önlemlerin ABD dışındaki bölgeler için geçerli olup olmayacağı belli değil. Oyu içi satılan kutular ve potansiyel zararları, son zamanlarda politikacılar ve yasa koyucular arasında artan bir endişe haline gelmiştir. Mayıs ayında, ABD Senatörü Josh Hawley, çocuklara yönelik oyunlarda, kazanma öde mekaniği ve diğer manipülatif tasarımları sebebiyle kutuların yasaklayan bir yasa önermişti. Dahası bazı Avrupa ülkeleri oyun içi kutular ile ilgili daha kesin önlemler almıştı. Belçika ve Hollanda, kutuların bir kumar şekli olduğunu açıklamış, ve bu nedenle onları yasa dışı ilan etmişti. Bu iki ülkede FIFA, Overwatch ve Counter-Strike: Global Offensive dahil olmak üzere bir dizi oyundan kutu sistemi çıkarılmıştı.

 

Sony ve Nintendo Alınan Kararın Arkasında Duruyor

ESA’nın Nintendo, Sony ve Microsoft’un hepsinin yayıncıların gelecek yıldan itibaren konsollarında yağma kutuları bulunan herhangi bir başlık için eşya düşme oranı oranlarını beyan etmeleri gerekeceğini duyurması üzerine, Sony karar hakkında kendi açıklamasını paylaştı.

Eurogamer‘den Matt Wales‘ın aktardığına göre PlayStation sözcüsü , “Bundan sonra Sony Interactive Entertainment, PlayStation kullanıcılarının oyun içi satın alma hakkında bilinçli kararlar vermelerine daha da yardımcı olacak. Ayrıca şirket, ebeveynlerin cüzdan kontrolleri gibi bilgi ve araçlara erişmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Oyun içi satılan kutuların, rastgele sanal ögeler edinme olasılığını ifşa etmek için endüstri çabalarını destekliyoruz. Tüketicilere ürettiğimiz ve yayınladığımız tüm oyunlar için bu bilgileri sağlamayı taahhüt ediyoruz.”

Nintendo ise ESA‘nın konsollardaki yağma kutuları ile ilgili duyurusunu takiben bir bildiri yayınladı.

“Nintendo’da, müşterilerimizin oyunlarımızı oynadıklarında bilinçli seçimler yapabilmelerini sağlamak çok önemlidir. Bu alanda devam eden çabalarımızın bir parçası olarak, yapımcı şirketler artık Nintendo Switch’de oyun içi satılan kutuların rastgele sanal ürünlerin düşme oranlarının açıklanmak zorunda. Bu gereklilik, tüm yeni oyunlar için geçerli olacak ve mevcut oyunlar da yakın bir zamanda güncellemelerini gerçekleştirecek. Ayrıca, oyun içi satın alımların yönetilmesi ve oyun süresi sınırlarının belirlenmesi de dahil olmak üzere ailelerine aileleri için neyin işe yaradığını seçmelerine olanak tanıyan Nintendo Switch Parental Controls mobil uygulaması gibi araçlar da sunuyoruz.”

Açıkçası ben, ESA‘nın adımları sonucunda alınan bu kararları çok doğru buluyorum. Özellikle video oyunlarının sosyal bir etkinlik haline gelmiş olması ve oyuncu yaş ortalamasının epey bir düşmüş olmasından ötürü, kutu sisteminin kontrol altına alınması gerektiğini düşünenlerdenim. Dahası bu sistemin bilinçli bir oyuncu topluluğu ile sorun olmaktan çıkacağına da inanıyorum. Oyun dünyasının üç büyük şirketinin bu yönde adım atıyor olması son derece sevindirici.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Daha Fazla İçerik
Türkiye’nin ilk ve tek oyun müzikleri orkestrası, Intel ESL Türkiye Şampiyonası’nda sahne aldı