Oyun Kültürü

Metal Gear Efsanesinin Yaratıcısı: Hideo Kojima

Oyun dünyasının efsane ismini yakından tanıyalım.

Metal Gear serisine hepimiz aşinayız. Hiç olmazsa oyunlara ilgisi olan insanların en az bir defa duygukları Metal Gear serisi dünya genelinde muazzam başarılar elde ederek video oyun sektörüne yön verdi. Bu başarının mimarı ise şüphesiz ki Hideo Kojima.

Kojima, farklı hayal dünyası ve etkileyici fikirleriyle oyun dünyasının en önemli insanlarından bir tanesi. Öyle ki Kojima, yaptıkları ve başarısıyla Konami bünyesindeyken şirketi gölgelemeye başlayınca şirketle hala devam eden davaların içerisinde buldu kendisini. İşte oyunlarını bildiğimiz ancak kendisini çok fazla tanımadığımız Hideo Kojima’nın hayatı.


24 Ağustos 1963 yılında, ailesinin 3.çocuğu olarak Tokyo’da doğdu. 4 yaşına geldiğinde ailesi ile birlikte Osaka’ya taşındılar.

Ailesi her gece film izlerdi ve film bitene kadar kimsenin yatağa gitmesine izin verilmezdi.


Babası öldüğünde 13 yaşında olan Kojima, gençlik yıllarını “ölümle mücadele” olarak nitelendiriyor. Okuldan eve geldiğinde uzun süre evde kimse olmadığı için kendi başının çaresine bakmayı öğrenmiş.


2004’de yapılan bir röportajda yalnızdık korkusundan bahsediyor.

Her ne zaman seyahate çıksam; yalnızlık duygusuyla başa çıkmak için otel odasına girdiğimde ilk işim televizyonu açmak oluyor.


Yaratıcı yönü nedeniyle hep sanatçı, yönetmen ya da illüstratör olmak isteyen Kojima, maaşlı bir işi destekleyen toplumsal normların baskısı ve aynı zamanda da amcasının geçinmek için mücadele eden bir sanatçı olması nedeniyle cesareti kırıldı.

Babasının ölümüyle ailesinin fakirleşmesi de bir başka neden.


Ekonomi okumaya başlayan Kojima, boş zamanlarında da kısa öyküler kaleme aldı.

Bunlardan bazılarını dergilere gönderdi ancak hiçbiri yayınlanamadı. Dergiler yayınlayabilmek için 100 sayfa civarı yazılar isterken Kojima’nın gönderdiği öyküler 400 sayfanın üzerindeydi.


Sonunda yaratıcılığını göstermek için kameraya sahip bir arkadaşıyla film yapmaya yöneldi.


Üniversite’de ekonomi okuduğu zamanlarda Famicom’da video oyun oynarken bulmuş kendisini.


Üniversitedeki dördüncü yılında ise Kojima, film yönetmeni olma hedefine rağmen, video oyun sektörüne katılma niyetlerini açıklamış arkadaşlarına.

Video oyunlarında kariyer yapmanın daha tatmin edici olacağını hissetti.


Annesi, Kojima’ya hayallerine ulaşma noktasında güven veren destekleyici bir tutum sergileyerek, oğlunun arkasında olduğunu belirtmiş.

Kojima’nın arkadaşları ve akranları saygınlık ve finansal noktada sıkıntılı gördükleri video oyun sektörüne karşı Kojima’yı vazgeçirmeye çalışmışlar.


Okulunu bırakarak oyun sektöre atılmasını hakkında; “Endüstri okulu terk eden insanlarla doluydu, sanki endüstri oyunlardaki gibi insanlara bir şans daha sunuyordu. Aynı durumdaki pek çok insanla tanıştım, bir anlamda bununla bir araya geldik.”

Kojima, Shigeru Miyamoto’nun ‘Super Mario Bros’ (1985) ve Yuji Horii’nin ‘Portopia Serial Murder Case’ (1983) bu kararı vermesi için ona ilham veren oyunlar olarak gösterdi.


Hydlide’ın açık dünya tasarımından çok etkilendi.

Etkilendiği isimler arasında; Kobo Abe, Ryu Murakami, Yukio Mishima, Kazuaki Takano, Project Itoh, Yasutaka Tsutsui, Seicho Matsumoto, Richard Levinson, William Link ve Paul Auster’da var.


Oyun endüstrisine ilk girişiminde başarısız olan Kojima, 1986 yılında Konami’ye tasarımcı ve planlayıcı olarak katıldı.

Çalıştığı sistemin renk paletinin çok kısıtlı olduğunu düşündüğü için başlangıçta görevinde hayal kırıklığına uğradı.


İlk yıllarında programlama konusuna aşina olmaması nedeni oyun fikirleri çoğu zaman göz ardı edilen Kojima, ilk yıllarındaki başarısızlıklarından dolayı da defalarca tıkandı.

Şirketi defalarca terk etmeyi düşünmesine rağmen bu düşüncesini sürekli askıya aldı.


Çalıştığı ilk oyun, yönetmen yardımcısı olarak görev aldığı ‘Penguin Adventure’ oldu.

Geliştirdiği ilk oyun olan Lost Warld ise Konami’deki üstleri tarafından reddedildi.


Daha sonra üst düzey bir arkadaşından ‘Metal Gear’ projesini devralması istendi ve başyapıt sanatçısının ellerine geçmiş oldu.

Metal Gear, gizli aksiyon oyunu türünün ilk ve en önemli örneklerinden biridir.


Kojima’nın sonraki oyunu ise bir grafik macera oyunu olan Snatcher oldu.

Blade Runner, Terminator gibi bilim kurgu eserlerinden etkilenen oyun, Amerika’da piyasaya sürülen tek önemli görsel roman oyunu oldu.


1990’da Kojima, iki oyunun yapımına devam etti: SD Snatcher ve Metal Gear 2: Solid Snake

Metal Gear’ın ikinci oyununda çömelme, saklanma noktalarına ve hava kanallarına gizlenme, yüzeyleri vurmasıyla dikkati dağıtan muhafızlar ve ileri mesafeleri planlamak için radar gibi birçok yetenek eklendi. Döneminin en iyi yapay zekasına sahip olma başarısını elde eden oyunun grafikleri de bir hayli kendinden söz ettirdi.


1998 yılında PlayStation için Metal Gear Solid’in piyasaya sürülmesi ile birlikte Kojima, oyun endüstrisinde ününe ün kattı.

Serinin yeni oyunu 3D grafikler ve ses oyunculuğu kullanılan ilk oyun oldu ve bu da oyuna sinematik bir deneyim kazandırarak geniş kitlelere yayılmasını sağladı. Karakterler ve hikayesi ise büyük beğeni topladı.


Metal Gear serisine 31 oyunun yanı sıra Konami iş birliği ile oyun dünyasına birçok önemli yapım kazandıran Kojima, 2015’de Silent Hill projesinin Konami tarafından iptal edilmesi üzerine istifa etti.


İstifasının ardından kendi şirketi olan ‘Kojima Productions’ı kuran oyun tasarımcısı, baş karaktere Norman Reedus’un hayat verdiği ‘Dead Stranding’i duyurdu.

Çıkış tarihi henüz belli olmayan yapım oyunun ilk görüntüleri oyun severleri bir hayli heyecanlandırdı.

Bakalım Kojima daha ne gibi çılgın projeler ile bizlerin karşısına çıkacak.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Kapalı