Oyun Kültürü

Nintendo’nun Mimarı ve Game Boy’un Geliştiricisi Gunpei Yokio Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Oyun dünyasına şekil veren efsane isimlerden bir tanesi

Gunpei Yokoi, Nintendo’daki ilk video oyun tasarımcıları arasında yer aldı ve şirketin bir oyuncak üreticisi ve oyun kartından küresel bir elektronik oyun imparatorluğuna dönüşmesine öncülük etti. Nintendo Eğlence Sisteminden (Famicom veya NES), Game & Watch ve Game Boy el tipi sistemlerine kadar şirketin 1980’lerin ve 1990’ların başında en çok satan ürün hatlarını geliştirdi.

1. Dünya Savaşı sırasında doğan Yokoi, Kyoto’da büyüdü ve Doshisha Üniversitesi’nden elektronik alanında diploma aldı. 1965 yılında aile tarafından işletilen Nintendo Playing Card Şirketi, hanafuda kartlarını üreten üretim ekipmanını sürdürmesi için onu işe aldı. Ancak 1960’lı yılların ortalarında, yerli oyun kartı pazarı düşüyordu ve şirket yeni kar kaynakları aradı.

Çeşitli ürün gruplarıyla denemeler yapan şirket, çocukların oyuncaklarına odaklanmaya başladı. Nintendo’nun on dokuzuncu yüzyıl kurucusunun büyük torunu olan başkanı Hiroshi Yamauchi, Yokoi’den şirketin yeni başlayan Oyunlar bölümü için “harika bir şey” tasarlamasını istedi. Yokoi Ultra Hand adında genişleyen ve eşyaları tutmanızı sağlayan bir oyuncak geliştirdi ve 1,2 milyon satıldı.

Yokoi, montaj hattından araştırma ve geliştirmeye geçti. 1980’lerin ortalarında Beam Gun de dahil olmak üzere Nintendo için bir dizi başarılı oyuncak tasarladı. Bu oyuncağı üretmek için Yokoi, Sharp Corporation‘da güneş pillerinde çalışan Masayuki Uemura ile işbirliği yaptı. Birlikte, güneş pilleriyle hedef olarak ışık hüzmesini vuran plastik bir tabanca geliştirdiler. Skeet çekimlerinden ilham alan Nintendo, bu teknolojiyi eski bowling salonlarını atış poligonlarına dönüştürmek için kullandı.

1970’lerin ortasında, Nintendo büyüyen video oyun pazarına girmeye karar verdi. Başkan Yamauchi, birbiriyle rekabet eden üç bölüm yarattı ve Yokoi, Nintendo Research & Development 1’in sorumluluğunu üstlendi. Yokoi’nin ilham kaynağı, likit-kristal ekranlı (LCD) bir hesap makinesindeki tuşlara basarak sürücünün geçen zamanını gördüğünde bir tren yolculuğundan geldi. Yokoi, taşınabilir oyunlarda kullanılmayan bir pazarı karşılamak için LCD teknolojisini kullanabileceğini fark etti ve 1980’den 1991’ye kadar, Game & Watch adlı bir ürün grubu için altmış başlık geliştirdi (bu nedenle dijital saat içeriyordu). Bir çocuğun eline uyacak kadar küçük olan her cihaz, tek bir oyun sundu.

Enerji kullanımını azaltmak ve sınırlı bir hafıza ile çalışmak için, LCD ekran belirli bir sahneyle basıldı. Küçük yüzeyi derli toplu tutmak için Yokoi, tüm Nintendo video oyun denetleyicilerinin standart bir özelliği haline gelecek şekilde çapraz şekilli bir yön düğmesi veya D-pad oluşturdu. 1980’lerin başında, Nintendo ilk oyun konsolu olan Famicom’u (NES) piyasaya sürmeye hazırlanıyordu ve ürünün kalabalık bir alanda öne çıkmasına yardımcı olmak için bir pazarlama hilesi gerekiyordu.

Yokoi’nin garip ancak kazanan çözümü, 1985’te NES Deluxe Set ile birlikte verilen Robotik İşletim Arkadaşı ya da R.O.B’di. Bir denetleyici olarak işlev görüyordu, ancak oyuncular onu yalnızca iki oyun için kullanabiliyorlardı. Bununla birlikte, başka bir oyun konsolu stoklamaktan kaçınacak olan perakendeciler, bir robotik oyuncak sattıklarına inanmak suretiyle ürünü aldı. NES’i mağazalarda tutmanın yanı sıra Yokoi, Nintendo’nun Donkey Kong, Süper Mario Bros ve Metroid gibi en popüler oyun serilerinden bazılarının geliştirilmesine yardımcı oldu.

Yokoi’nin en iyi bilinen yeniliği, Game & Watch’ın taşınabilirliğini ve monokrom LCD ekranını kartuş sistemi ve NES’in 8 bit işlemcisi ile birleştiren Game Boy idi. 1989’da piyasaya çıkan Yokoi, tam renkli 16 bit teknolojisini rakipleri Atari Lynx ve Sega Game Gear gibi avuçiçi cihazlarına dahil etmeyi reddetti. Tüketicilerin daha iyi pil ömrüne sahip daha ucuz bir ürünü tercih edeceğini doğru bir şekilde öngördü. Nintendo sonunda 100 milyondan fazla Game Boy sattı ve Yokio’nun konsol için geliştirdiği oyunların çoğu en çok satanlar oldu.

Yokio’nun kariyerinin kilit başarısızlığı son yıllarında Nintendo’da geldi. 1990’ların başında Yokio, Sanal Bebek adı verilen 32 bitlik bir sistemin geliştirilmesine itti. Konsol, kullanıcıların gözlük takmasını ve bazen baş ağrısına neden olan kırmızı ışık yayan diyot (LED) ekranını izlemesini gerektiriyordu. Eleştirmenler maliyetini, kırılganlığını ve enerji verimsizliğini yitirdi ve ürün 1995 yılında piyasaya sürüldükten sadece bir yıl sonra kesildi.

Yokio, Ağustos ayında Nintendo’dan istifa etti. 1996’da Japon pazarı için elde tutulan bir video oyunu olan Wonderswan’ı üreten Koto adlı yeni bir video oyun şirketinde işe başladı. Trajik bir şekilde Yokio, Ekim 1997’deki bir otoyolda geçen bir arabada hayatını kaybetti. Yokio, başarılarından ötürü, sektörün en büyük yıllık toplantısı olan Oyun Geliştiricileri Konferansı’ndan 2003 Ömür Boyu Başarı Ödülünü alarak başarılarıyla tanındı. Tasarım felsefesi, Nintendo’nun pazar stratejisini şekillendirmeye devam ediyor.

İlginizi Çekebilir: Mario’nun Yaratıcısı ve Nintendo’nun Kurtarıcısı: Shigeru Miyamoto

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.




Kapalı
Kapalı