Civilization VI: Gathering Storm [İnceleme]

Geçtiğimiz 14 Şubat, Sid Meier hayranları için çok farklı bir anlam daha taşıyordu. Zira ünlü strateji oyunu serisi Civilization‘ın altıncı oyunu, nihayetinde son büyük eklenti paketine kavuştu. Biz de oyuna bir çok yeni içeriği ekleyen Gathering Storm‘u sizler için incelemeye aldık.

Aslında sonradan gelen büyük eklenti paketleri, bir kaç oyundur Civilization‘ın alameti farikasıdır. Bu paketler sayesinde şirket bir yandan maddi kazanç sağlarken bir yandan da oyununu taze tutmayı başarıyor. Özellikle tekrara düşmek tehlikesi taşıyan bir strateji oyunu için büyük bir paket halinde yeni içerikler sağlamak önemli. Bu yüzden gelen eklenti paketleri Civilization VI‘nın çehresini değiştirirken, oynanışı da daha keyifli kılıyor.

Civilization VI’da Yıkıcı Doğal Felaketler İle Tanışın

Gathering Storm ile birlikte oyuna gelen en büyük yenilik ise adından da anlaşıldığı üzere doğal afetler. En son serinin dördüncü oyununda rast geldiğimiz afetlere bir süredir şirket tarafından es verilmişti. Uzun bir süreden sonra patlayan yanardağlar, yıkıcı tsunamiler, depremler, fırtınalar hepsi bir Civilization oyununa geri döndü.

Afet sistemi oluşturulurken, artıların ve eksilerin eksenindeki bir risk yönetimi üzerine kurulmuş. Eğer durumu iyi yönetir ve açıkçası biraz da şanslıysanız günün sonunda kazançlı çıkmamak elde değil. Örneğin nehir kıyılarına ya da volkanik arazilerine kurulmuş tarlalardan daha fazla besin elde ediyorsunuz. Ayrıca çölde madenler açıp üretiminizi katlarken, şehirlerinizi deniz kıyısına kurup ülkenizi daha görkemli kılabilirsiniz. Fakat tüm bunları yaparken de gerekli tüm önlemleri almalısınız. Aksi halde kıyıları vuran dalgalar ya da yok edici lavlar, üzerine titrediğiniz ülkenin sonu olacaktır.

Afetlerle birlikte oyundaki doğal kaynaklar da büyük bir değişikliğe uğradı. Gathering Storm‘dan önce oyunda demir, kömür veya petrol gibi stratejik kaynaklarına bir kez sahip olmanız yetiyordu. Gerekli madene sahipseniz, kaynağı sınırsızca kullanıyordunuz. Yeni paket ile birlikte bu durum da değişti. Artık oyundaki stratejik kaynaklar tur başına belli bir miktarda geliyor. Birim üretirken ya da bina inşa ederken bu kaynağı bir kaç tur toplamalısınız.

Bu arada stratejik kaynaklarla yapacaklarınız bunlarla sınırlı değil. Zira artık Civilization‘da modern çağa giren şehirleriniz enerjiye ihtiyaç duyuyor. Yeterli enerjinin sağlanmadığı kentlerde ise mutluluk, üretim ve büyüme katsayıları azalıyor. Kısacası şehirlerinizin refahı oldukça düşüyor. Gerekli enerjiyi üretmek için ise iki yol var. İlk olarak stratejik kaynakların tüketildiği santraller kurarak enerji üretebilirsiniz. Ancak bunu abartır ve her şehre santraller açarsanız, günümüzün de en büyük problemi olan iklim değişikleri sizi bekliyor.

Gathering Storm ile birlikte eğer dikkat etmezseniz küresel ısınma günün sonunda nehirleri kurutup, tepeleri çöle çeviriyor. Dahası nükleer santralinin etrafında yaşanacak bir deprem ile oyunda küçük bir Fukuşima Nükleer Kazasına tanık olabilirsiniz. Sid Meier ekibi iklim değişikliklerini, özellikle de oyunun gelecek çağın en büyük sorunu olarak eklemiş. Doğal afetlerle yakın ilişkide olan bu değişiklikler büyük sorunlara sebep oluyor. Tüm bunlardan kaçınmanın yolu ise basit. Temiz ve yenilenebilir enerji kaynakları inşa ederek, gerekli enerjiyi üretirken dünyanızı da koruyabilirsiniz.

Ecdad Civilization’a Geri Dönüyor

Gathering Storm ile birlikte Civilization VI‘ya eklenen en önemli içeriklerden bir diğeri ise sekiz yeni lider. Söz konusu devletler arasında Kanada, Macaristan, Mali ve Maoriler ilk kez bir Civilization oyununda yer alıyor. Bununla birlikte serinin eski oyunlarından tanıdık medeniyetleri de Gathering Storm‘da mümkün. Kraliçe Dido‘nun önderliğindeki Fenikeliler ile birlikte İsveç ve İnka bu eklenti paketiyle seriye dönüş yaptı.

Bahsi geçen ülkelerden birkaçı ise güçlü ve eğlenceli özellikleriyle daha paket çıkmadan oyuncuların kalbini kazanmayı başardı. Özellikle geniş bir oyuncu kitlesine sahip Kanada’nın Civilization VI‘ya katılışı büyük heyecan uyandırdı. Wilfrid Laurier önderliğindeki Kanada, tundra bölgesinde kazandığı bonuslarla oyunun en güçlü medeniyetlerinden biri olmaya aday. Ulusal parklar yaratan atlı özel askerleri Mountie ile büyük kültür ve para kazanç kapısı Buz Hokeyi Pistleri düşünülünce Büyük Beyaz Kuzey oyunun en eğlenceli medeniyetlerinden biri.

Gathering Storm‘da göze çarpan bir diğer ülke İsveç ise lider olarak tarihin en renkli kişiliklerinden biri olan Kristina‘ya sahip. Kuzeyin Minervası olarak anılan Kristina önderliğindeki ülke, yer aldığı her oyunda bilim ve kültürel zaferin bir numaralı adayı. Özel bina Queen’s Bibliotheque ile İsveç’te inşa edilen amfi tiyatrolar, müzeler ve ilgili harikalar ekstradan sanat eseri slotuna sahip oluyor. Ayrıca İsveç oyuncuları Nobel Ödülleri ile Dünya Kongresinde fazladan nüfuzlu konuma geliyor. Bu iki medeniyetin yanı sıra Haka dansı yapan askerleriyle Maoriler, muhteşem tarlalarıyla Inkalar ya da denizin hakimi Fenikeliler de düşünülünce Gathering Storm‘un yeni ülkeleri oyunu daha keyifli hale getirdi.

Fakat bu yeni sekiz lider arasında öyle bir hükümdar var ki bizi yakından ilgilendiriyor. Yedi iklimden Civilization oyuncularının gönül bağlı olduğu yüce lider Kanuni Sultan Süleyman, Osmanlı Devleti ile birlikte seriye geri dönüyor. Üstelik bunu yaparken yalnız değil, can dostu Pargalı İbrahim‘i de yanında getiriyor. İbrahim Paşa, oyuncular tarafından Osmanlı Devleti’ne has bir diplomat olarak kullanılabilecek. Diplomasi ve askeri yönden oldukça güzel bonuslara sahip İbrahim’in, en sıradışı özelliği ise diğer diplomatların aksine rakip ülke şehirlerine atanabiliyor olması. Özellikle Civilization VI’da yer alan sadakat faktörü de düşünülünce Pargalı, Osmanlı’nın oyundaki en kuvvetli detayı.

Osmanlı denince akla gelen ilk isim olan Yeniçeri ise, Gathering Storm ile gelen diğer bir yenilik. Eklenti paketiyle birlikte Osmanlı oyuncuları Yeniçeri üreterek, diğer ülkelere nazaran daha erkenden tüfekli askere (Musketman) sahip olacak. Üstelik Yeniçeriler eşdeğerlerine kıyasla çok daha hızlı üretilip, onlara kıyasla çok daha kuvvetli. Fakat bununla birlikte bu efsanevi Yeniçeriler, ufak da bir dezavantaja sahip. Zira eğer kendi kurduğunuz bir şehirde birimi üretmeye kalkarsanız, söz konusu kent nüfus kaybı yaşıyor. Bu kaybı yaşamamak için Yeniçerinizi fethedilmiş bir kentte üretmelisiniz (Devşirmeye gönderme var, selam çakmışlar).

Süleyman ve Osmanlı ile birlikte Civilization VI’ya gelen bir diğer eklenti ise Grand Bazaar, namı diğer Kapalıçarşı. Ekonomi altıgeninde yer alan ve diğer ülkelerdeki bankanın yerine geçen Osmanlı’ya özel bu bina ile oyuncular şehirlerinde ekstradan bir eğlence puanına sahip olacak. Kentin stratejik üretimine de artı getiren Kapalıçarşı, oyunun geneline etki edebilecek kuvvetli bir detay. Gelecek eklenti paketiyle oyunun en güçlü karakterlerinden biri olmaya hazırlanan Süleyman’ın lider bonusu ise ‘Kanuni’ (Lawgiver). Bu sıfatına göre Osmanlı şehirleri padişahlarına sadık ve oldukça da mutlular. Ayrıca Süleyman oyunda bir şehri fethettiğinde, rakip ülkelere kıyasla daha az öfke ve isyan ile karşılaşıyor.

 

Dünya Kongresi ve Gelecek Çağ

Gathering Storm‘un Civilization VI oyuncularına sunduğu bir başka yenilik ise Dünya Kongresi. Söz konusu kongre, bir medeniyet var olan tüm ülkeleri keşfettikten sonra toplanmaya başlıyor. Belli zaman aralıkları ile liderler bir araya gelip, refah ve üretim ekseninde herkesi etkileyecek kararları oyluyorlar. Aynı zamanda belli koşullarda da kongrenin bir araya geldiğine şahit olabilirsiniz. Civilization VI’da bir ülke gözü karartıp, tüm dünyayı fethetmeye çıktığında ya da nükleer füzeler havada uçuşup etraf nükleer kalıntıdan geçilmez olduğunda kongre toplanıp, belli yaptırım kararları alıyor. Burada sizin yapmanız gereken ise diplomasi puanlarını toplayıp, kongrelerden yararınıza kararların çıkmasını sağlamak. Hatta günün sonunda kendinizi dünya lideri ilan edip, oyundan diplomatik zaferle ayrılabilirsiniz.

Civilization VI‘da asrın projeleri köprüler, tüneller ve kanallar inşa edebilmek Gathering Storm ile birlikte artık mümkün. Modern çağ ile birlikte birimlerinizi dağlardan hızlıca geçirirken, gemileriniz dağları aşacak. Ayrıca kıyılara inşa edeceğiniz yüksek setler ile şehirlerinizi tsunamilerden koruyacaksınız. Civilization VI‘da yer alan tüm bu projeler, medeniyetinizi gelecek çağa taşımak için bulunuyor. Gatherin Storm öncesi modern çağ ile son bulan oyun, paket ile birlikte zaman çizelgesini 2050’ye kadar uzattı. Bol bol iklim değişikliğinin yarattığı sorunlarla uğraştığınız bu çağda sağ kalabilmek için, diğer ülkelerin liderleriyle bir olmanız gerekiyor. Yerküreyi kasıp kavuran afetlere karşı dünyaya önderlik ederek Civilization VI’dan zaferle ayrılabilirsiniz. Tabii diğer bir seçenek olan dev ölümcül robotlar inşa ederek, gezegenin tek hakimi olmanız da mümkün.

Gathering Storm ile birlikte modern çağ şehirleri artık daha da ‘renkli’.

Uzun lafı kısası Gathering Storm, Civilitazion VI yapbozunu tamamlayan son parça olmuş. Yeni eklenti paketiyle oyun çok daha keyifli bir hale geldi. Özellikle de Kanuni Sultan Süleyman ve Osmanlı Devleti‘nin seriye muhteşem dönüşü ile Civilization, bir kez daha gönüllerimizi kazandı.

Oynanış8
Görsellik7
Müzik8
İçerik9
Okuyucu Derecelendirmesi0 Oy0
8
Civilization VI: Gathering Storm
Gathering Storm, Civilization VI yapbozunu tamamlayan son parça oldu. Oyun bu eklenti paketiyle olgunluğa ulaşmış oldu. İçerik olarak pek çok yeniliğin olduğu Gatherin Storm, Civilization oyuncularının dikkatini çekecektir.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Oynanış
Görsellik
Müzik
İçerik
Toplam Puan